<< Klik om de inhoudsopgave weer te geven >> Navigatie: Macro's > Macro: commando's en parameters > Macro: rapportagecommando's |
Er zijn vier manieren om binnen een macro gegevens te rapporteren of op te slaan:
•Schrijven naast een object in het netschema
•Schrijven naar een tekstvenster
•Schrijven naar een tekstbestand
•Schrijven naar een Excel-werkboek (spreadsheet)
Schrijven naast een object in het netschema
Er zijn twee mogelijkheden om macro-resultaten in het netschema zichtbaar te maken. Er kan vrije tekst naast elk object worden afgedrukt en de kleur van elk object kan worden beïnvloed.
Zie:
•View
Schrijven naar een tekstvenster
Naast de rapportagemogelijkheid naar een bestand is het mogelijk te rapporteren naar tekst.
Zie:
•Text: rapportage naar tekst
•Debug: rapportage naar tekst in een apart memoform.
Schrijven naar een tekstbestand
Met de rapportagecommando's kunnen de resultaten van een berekening in een tekstbestand worden opgeslagen. Het bestand moet worden geopend en een scheidingsteken (separator) moet worden gedefinieerd. Met de schrijfcommando's kan op eenzelfde regel worden geschreven of telkens op een nieuwe regel. Na afloop moet het tekstbestand worden gesloten. Er kan niet gelijktijdig uit het tekstbestand gelezen worden.
Zie:
•TfOpenForWrite: Open een tekstbestand ten behoeve van het schrijven
•TfWrite: Schrijf naar tekstbestand
•TfWriteLn: Schrijf naar tekstbestand en ga naar een nieuwe regel (linefeed)
•TfClose: Sluit een tekstbestand
Schrijven naar een Excel-werkboek (spreadsheet)
Met de rapportagecommando's kunnen de resultaten van een berekening in een Excel-werkboek (spreadsheet) worden afgedrukt. Met de commando's kan het aantal bladen van de spreadsheet worden uitgebreid en kan per blad een titel worden gedefinieerd. Ten behoeve van de formattering is het mogelijk de inhoud van cellen vet af te drukken of een kleur te geven. Er is ook een commando dat er voor zorgt dat de breedte van een kolom wordt aangepast aan de inhoud ervan. Er kan gelijktijdig uit de spreadsheet gelezen worden.
Zie:
•Open: openen van een bestaand werkboek
•SaveAs: opslaan van een werkboek
•Close: sluiten van een werkboek
•Addsheets: uitbreiden van het aantal werkbladen in een werkboek
•Getsheets: opvragen van het aantal werkbladen in een werkboek
•Title: definitie van een naam van een werkblad in een werkboek
•GetTitle: opvragen van een naam van een werkblad in een werkboek
•Write: afdrukken van een waarde in een cel van een blad in het werkboek
•Copy: kopiëren van een reeks cellen van een werkblad in een werkboek naar een ander werkblad van het uitvoerwerkboek
•Bold: vet maken van de inhoud van een aantal cellen van een werkblad in een werkboek
•Border: rand maken om de inhoud van een aantal cellen van een werkblad van het werkboek
•Merge: samenvoegen van een aantal cellen van een werkblad van het werkboek
•Fit: passend maken van de breedte van een aantal kolommen van een blad in het werkboek
•Align: horizontaal en verticaal uitlijnen van de waarden van een aantal cellen van een werkblad van het werkboek
•FontColor: kleuren van een aantal cellen van een blad van het werkboek
•Backcolor: kleuren van de achtergrond van een aantal cellen van een blad van het werkboek
•Format: Formatteren van een waarde naar een vaste presentatievorm ten behoeve van een afdruk of presentatie in een tabel